Hasenhorn Coaster -2012-
Welkom in Todtnau bij de grootste rodelbaan van Duitsland. De Hasenhorn Coaster!
De Hasenhorn Coaster is 2900 meter lang met ontelbare jumps en bochten. 3 er zitten wel 3 kreisels in maar verder is de baan eigenlijk niet te beschrijven. Normaliter doe ik een onride met de speciale elementen maar dit is niet te doen
We waren eerder die dag bij de Schwarzwaldbob geweest en daar hadden we prachtig weer maar hier was het echt kut weer. Het regende en regende, niet te zuinig ook en het hield maar niet op. Mijn onride video is daardoor ontzettend verneukt maar misschien ook wel weer bijzonder omdat een natte baan toch anders rijd dan een droge
Het is de langste baan van Duitsland maar geloof ik ook de duurste. Een enkele rit kost 4,50 euro en dat is best prijzig. Maargoed in verhouding met kortere banen even duur. Maar dan ben je nog niet boven. Je moet dus met de skilift en die kost ook nog eens 5,50 dus ben je 9,- euro kwijt voor één rit
Door een kaartlezer moest je je kaartje halen en goed bewaren want boven had je hem weer nodig bij de rodelbaan. We gaan met de skilift omhoog!
Ik vroeg me altijd af hoe ze die rodels boven kregen. Ze hingen aan de ski lift zoals je kon zien maar die rodels zijn niet te tillen zo zwaar
Wiegand had dat dus ook al bedacht en had een zeer interessant systeem ontwikkeld. De rodel komt aanrijden vanaf het eindstation. Met allerlei sensoren wordt het gestuurd. De remmen worden los gelaten en het wagentje rolt zelf naar beneden zo onder de skilift door
De skilift haakt hem aan via een staalkabel voor op de rodel. En hij wordt mee genomen
So far so gut. Je kunt ook aan deze "haken" fietsen hangen, kinderwagens en eigenlijk alles wat mee moet
De haken en stoelen zitten om en om op de lift gemaakt. Die lift is ook niet zo heel oud. 8 jaar om precies te zijn toen deze rodelbaan gebouwd werd
Beneden stond nog een stuk van de oude lift. Deze is vervangen waarschijnlijk tegelijk met de baan omdat je voor die Alpine Coaster een hele ombouw nodig gehad had
Dit is namelijk nog een restant van de oude ski lift die precies onder de nieuwe skilift lag
Ik denk niet dat die lift hoger gemaakt is maar gewoon 2 activiteiten toe gevoegd hebben. Rechts van de baan is waarschijnlijk nog gewoon een ski piste en links ligt de Alpine Coaster met een Mountainbike downhill
Die soms echt door elkaar heen lopen
Doordat het zo hard regende waren er weinig mountainbikes op pad maar hier zie je een duidelijk stuk parcours liggen
En dit is dan waarschijnlijk de skipiste. Niet voor beginners zo te zien!
De skilift loopt totaal niet snel. Sterker nog, hij is vrij langzaam. Maar je komt eenmaal boven. Het is altijd nog beter dan lopen
Hier halen ze de rodels ook niet met de hand eraf. Nee ook dit is geautomatiseerd. Nog interessanter dan beneden
De rodel wordt opgevangen en geleid naar het station
Binnen wordt de rodel nog gewoon een stuk mee gesleept over de grond heen met kleine geleide rails
Dan loopt hij een lopende band op die schuin omhoog staat waardoor hij van de haak afgetild wordt en hij los komt te staan in het station
Op deze foto zien we het ietsjes beter. Je ziet duidelijk hier nog de lopende band omlaag staat maar die zou binnen enkele seconden omhoog komen zodat die afgehaakt wordt
Nadat hij dus los gekomen is zakt de lopende band en begint te rollen zodat het rodeltje naar beneden geduwd wordt door wel een hele vette bocht
Dit alle gebeurd achter een hek waar je niet mag komen. Ook zie je hier nog diverse rodels staan dus hier onder de grond is waarschijnlijk ook het rangeer terrein want die hebben we namelijk beneden niet gezien
Onder het station loopt namelijk een tunnel. In die tunnel zal de opslag en alles wel zitten. Die tunnel komt hier aan de zijkant van de berg uit en daar staan alle rodels klaar voor gebruik. Als je goed oplet zie je dat de nummers kloppen. 57,58,59,60 hij loopt perfect op volgorde
Er staan 100 rodels op deze baan. Hier zie je er één van. Op de staalkabel na zijn het gewoon normale Alpine Coaster rodels verder. Tenminste zo aan de buitenkant. Ik heb verder ook geen verschil gezien aan de techniek
De afdaling!
De Alpine Coaster ist eine sportanlage en wie te snell rodelt enz enz enz
Op een klein stationnetje s' morgens in de vroegte!! Ja, zit helemaal in de kinderliedjes tegenwoordig met die 3 spruiten om me heen
Zulk scheisse wetter was het dus!
Je mag geen telefoon meenemen, geen honden of een camera. Kut dacht ik daar gaat mijn onride maar een babbeltje met de beste man bovenaan het station deed wonderen. Het is ook voor het eerst dat ik zie dat je geen camera mag meenemen van een Alpine Coaster
Maar ik zei dat ik ondertussen wel een profi was dus ben wel wat gewend. Groot praat achteraf gezien. De man zei: remmen werkt zo gas geven zo en 50 meter afstand bewaren en geen ongelukken maken. Daar bedoelde die dus botsen mee. Ik dacht nog: Ja, ken het verhaal
Jajajajaja we kennen het
En we starten direct met de riesenjump en maken flink wat gas!
Door dus het slechte weer heb ik geen onride foto's kunnen maken. Je mocht eigenlijk al geen camera meenemen en de baan is zo lang dat ik besloten heb om alleen offride foto's te maken. Het slechte weer gooide ook roet in het eten want je hebt zo een druppel op de lens en is de foto verneukt. Net als mijn video overigens al is het toch wel bijzonder om op een natte baan te rijden
Na de eerste 2 bochten die genummerd zijn ging het lekker en we maakte als maar meer snelheid. Onder tussen hadden we al misschien 10 jumps gehad. Dit is een gruwelijke baan!
Misschien klinkt het vrij logisch maar hoe verder we naar beneden gingen hoe harder we reden
De bochten werden als maar scherper. Zo leek het! Maar in werkelijkheid ga je als maar sneller en sneller
De jumps werden ruwer en ruwer totdat je half over uit de rodel hing omdat je te hard ging. Ik hing echt letterlijk in mijn riem
En die kleine jumps werden venijniger. Zo venijnig dat ze onprettig waren en voor het eerst besloot ik om te remmen op een Alpine Coaster. Ik had al een paar keer een bordje "Bremsen" gezien en die stonden op plekken waar ik nog de "wow" factor had maar nu was het echt nodig want ik vloog echt alle kanten op. Mijn tas had ik al 3x verloren uit de bocht en die bleef om mijn nek/schouder zweven door de bocht. Probleem was als die hier zou blijven haken dat ik een probleem had. Dat kan gevaarlijk zijn want je rijd toch met een dikke 40-50 kmph over de baan heen
Ik had dus het maximale gehaald en wilde remmen echter omdat het zulk nat weer was viel er niets te remmen. Ik trok aan die rem maar de rodel reed vrolijk verder. Ik had toen wel maar één hand omdat ik met de andere hand filmde
Zulk slecht weer was het dus en dan is de baan zeiknat. De remmen werken net als een handrem op de fiets. Je duwt met die hendels rubberblokjes tegen de baan maar als dat nat is glijd dat en rem je minder. Dus bleef ik vrijwel op volle toeren door rijden
De rem maar in gehouden totdat ik weer een beetje controle kreeg over het voertuig maar wat een rit!
Niet normaal meer wat ging ik toch hard. Ik had nog een man voor me met een kind die als maar dichterbij kwam en nu besefte ik me dat die 50 meter echt nodig was dus bleef ik vol in de ankers hangen zodat ik langzamer ging dan dat ik eigenlijk wilde maar anders zou ik wel vol op de man knallen
Op de kreisel ging het wel weer maar dan kom je in deze bocht en dat is weer zo'n "duik" bocht. Een jump en bocht in één zeg maar dus je begint hier in eens weer te versnellen
Maar dat maakt niet uit omdat je in die kreisels daarna toch weer snelheid verliest. Dat is met droog weer en bij nat weer is dat niet anders
Kon ik daar weer even bij komen en schrap zetten voor de laatste bochten
Op het laatste stuk had ik alles weer onder controle maar wat een baan in de regen. Ik denk als je deze met droog weer doet dat die beste te behappen is maar remmen moet je hier wel
Het is ook de eerste Alpine Coaster waarbij ik moet remmen. Meesterlijk gewoon zo goed!
3 flappen hangen boven de baan voordat je in het station komt. Ook liggen er 3 remsecties op
Het uitsap perron is gewoon weer een lopende band
Je verlaat hier gewoon weer je rodel zoals op elke baan
Je kunt ook nog je onride foto bekijken want die zit ook nog bijna op het einde ergens
Maar door het slechte weer was de kwaliteit niet zo
En de rodels rijden weer onder de grond door naar de ski lift
Daar rijden ze weer het station in en worden ze gelift naar boven
Het is moeilijk de baan te beschrijven met wat er precies allemaal inzit. Maar er zit echt van alles in behalve rechte stukken en als die er al in zit dan zit er een jump in
De afdaling duurt ongeveer 4-5 minuten en als je dacht dat dat ging vervelen had je het mis
De baan biedt om iedere bocht weer wat nieuws. Het zij één jump het zij er 4 achter elkaar. Want die zit er ook in. Hop hop hop hop, weg tas. Met één bil naast de rodel en weer ff remmen om me goed te zetten
Dan is er weer een grote jump dan weer een kleine of een combinatie ervan
3 kreisels een paar "duik" bochten
Echt een vette baan dit. Niet verwacht, ik dacht we gaan saai slingeren maar dit is echte waanzin!
=
Een aanrader eerste klas! Het is niet alleen de langste maar ook de beste baan. Per rit vrij duur maar als je het afzet tegen een baan van 1000m meter is het niet teveel betaald
Voor rodelbanen rijd ik niet snel terug maar voor deze misschien toch nog wel een keertje
In de buurt ligt natuurlijk nog eens Europa Park en er zijn nog 2 kleine pretparkjes. Badeparadies Neustadt en samen met wat kermis heb je toch een leuke week. Dan hopen dat het wel droog is. Maargoed, dat zien we de volgende keer wel weer! Wie dan leeft, wie dan zorgt!
Warning: include_once(reactieSysteem/index.php): failed to open stream: No such file or directory in /usr/share/nginx/xtremerides.nl/RodelbaanHasenhornCoaster2012.php on line 417
Warning: include_once(): Failed opening 'reactieSysteem/index.php' for inclusion (include_path='.:/usr/share/pear:/usr/share/php') in /usr/share/nginx/xtremerides.nl/RodelbaanHasenhornCoaster2012.php on line 417